Electricitate, control autonom, conectivitate: nu mai exista nicio indoiala ca acestia vor fi cei trei piloni ai mobilitatii de maine.
Oamenii de stiinta au dezvoltat baterii din lemn, capabile sa stocheze cantitati mari de energie. Aceste baterii sunt eliminate in mod obisnuit. In plus, conform declaratiilor autorilor bateriilor, acestea au trecut deja testele necesare, care au aratat ca pot servi mult mai mult decat omologii moderni.
Astfel, bateriile pot rezista pana la patru sute de cicluri de incarcare si descarcare. Cu toate acestea, bateriile ecologice necesita o tehnologie speciala de productie, fiind dificil de fabricat si au un cost destul de ridicat. O unitate de productie pentru baterii din lemn, costa 10 milioane de euro. Un inlocuitor regenerabil pentru materialele pe baza de combustibili fosili, a fost creat de catre compania bioeconomica finlandeza Stora Enso, care a fost distinsa cu premii pentru inovatii mondiale pe baza bio in 2018. Aplicatiile includ vehicule electrice si electronice de larg consum, precum si sisteme de stocare a energiei pe scara larga.
Carbon pe baza de fosile pentru masini electrice
Se preconizeaza ca piata mondiala a bateriilor va creste de zece ori in urmatorul deceniu, pe masura ce producatorii de baterii cauta materiale mai durabile pentru electrificarea mobilitatii.
Intrucat durabilitatea devine o prioritate majora pentru industria auto, producatorii de automobile si producatorii de baterii se concentreaza foarte mult pe reducerea emisiilor de carbon la masinile electrice.
Astazi, carbonul pe baza de fosile este utilizat in anozii bateriilor reincarcabile. Prin transformarea ligninei separate de lemn in materiale anodice pe baza de carbon, materialul de grafit sintetic si neregenerabil poate fi inlocuit.
Baterii din copaci de la Stora Enso
Cu fabrica pilot, Stora Enso intra intr-un nou lant valoric in furnizarea de materiale anodice mai durabile pentru baterii. Cu Lignode, se poate oferi un material bazat pe bio, competitiv din punct de vedere al costurilor si performant, pentru a inlocui grafitul utilizat in mod conventional.
Pentru a deservi piata cu materiale cu anod in crestere rapida, Stora Enso cauta acum parteneriate strategice pentru a accelera extinderea si comercializarea in Europa. Fabrica pilot pentru materiale de carbon pe baza de bio este situata pe santierul de productie Sunila din Stora Enso, in Finlanda, unde lignina a fost produsa industrial din 2015. Capacitatea anuala de productie a ligninei este de 50 000 de tone, ceea ce face din Stora Enso cel mai mare producator de lignina kraft din lume.
Potentialul de utilizare a ligninei in lemn este mare. Unul dintre produsele viitorului este bateria pe baza de lemn, potrivit pentru baterii. Separa oxigenul si hidrogenul de lignina uscata la caldura prin tratament termic, iar materialul carbonic ramas poate inlocui produsele sintetice existente pe baza de ulei sau minerit, cum ar fi grafitul din baterii.
Avantajele bateriilor din lemn
Pionier in domeniu, este Stora Enso, a carei fabrica pilot pentru carbune pe baza de lemn va porni la Sunila in aprilie. Structura bateriilor pe baza de lemn ofera numerosi pori in care litiul unei baterii cu litiu, se poate deplasa in orice directie, pe masura ce bateria se incarca si elibereaza electricitate. In grafit, miscarea sa este mai limitata.
Avantajele bateriei pe baza de lemn, includ eficienta la rece si reincarcarea rapida. Avantajul vine din faptul ca litiul poate fi mutat foarte repede. Din aceasta cauza, bateria poate fi incarcata mult mai repede, iar energia poate fi descarcata rapid.
Materialul din carbon produs de Stora Enso, ar putea fi utilizat oriunde in bateriile reincarcabile, cum ar fi telefoanele mobile, computere, alte electronice de larg consum, masini electrice si instalatiile mari de stocare a energiei. Lignina este mai carbonata decat celuloza din lemn. S-ar putea calcula ca aproximativ jumatate din masa ligninei ar putea fi disponibila, dar in practica este disponibila cel putin o treime.
Nevoia de lemn brut nu este crescuta prin utilizarea in sine a ligninei de catre baterie, deoarece se obtine din produsul secundar al productiei de celuloza. Acum, lignina este in mare parte deviata spre combustie, dar mai multa valoare ar putea fi castigata in viitor.
Potrivit lui Lehtonen, a existat un interes puternic pentru baterii pe baza de lemn sau, dupa cum spune industria, carbonul anodic pe baza de lemn. Producatorii de baterii vor sa testeze materialul, deoarece electrificarea miscarii creste in mod deosebit cererea de baterii. Astfel, piata bateriilor de transport poate creste de zece ori in 5-6 ani, ceea ce inseamna ca si cantitatea de materiale ar putea creste de zece ori. Rentabilitatea valorii adaugate este, de asemenea, multipla in comparatie cu produsele traditionale din industria forestiera.
Baterii din lemn pentru viitorul mijloacelor de transport
Odata cu cresterea productiei de masini electrice, creste si cererea de baterii si, de asemenea, rapid. Acest lucru ridica intrebari cu privire la impactul asupra mediului al bateriilor si la utilizarea materialelor. Cu toate acestea, exista loc pentru optimism cu privire la viitor. Dezvoltarea bateriilor se accelereaza doar, iar deceniul actual va aduce mai multe solutii la provocarile viitoare.
Bateriile au fost folosite de mult timp in dispozitivele portabile, cum ar fi telefoanele mobile, computere si instrumente, dar productia masinilor electrice care a inceput in ultimul deceniu si utilizarea bateriilor ca stocare a energiei din retea, au ridicat dramatic prognozele privind volumul productiei de baterii. Masinile electrice vor fi cel mai mare utilizator de baterii din transport. Se prevede ca pana in 2030 acestea vor reprezenta 89% din capacitatea bateriei necesare pentru transportul rutier, iar capacitatea bateriei pentru autoturisme electrice va juca, de asemenea, un rol dominant. Prin urmare, masinile electrice joaca un rol cheie in dezvoltarea pietei bateriilor.
Cererea puternica a ridicat, de asemenea, ingrijorari cu privire la viitorul bateriilor – daca mineralele sunt suficiente, cat de durabil sunt produse bateriile, care sunt emisiile ciclului de viata ale bateriilor si cum pot fi reciclate bateriile. Este important sa fie si nemultumiri, astfel incat lucrurile sa poata fi dezvoltate, dar de asemenea, exista anumite acuzatii care sunt folosite ca arma impotriva transportului electronic. Cu toate acestea, nu exista niciun motiv pentru a fi negativ.
Exista motive sa fim optimisti in ceea ce priveste bateriile si vehiculele electrice, deoarece dezvoltarea bateriilor din copaci abia incepe.
Sursa: euronews.com