80% din produsele bio comercializate in Romania sunt importate.
Consumul de alimente ecologice/persoana a depasit 277 EUR in Danemarca, 274 EUR in Elvetia si 194 EUR in Suedia, in conditiile in care, in ​​Romania, consumul de alimente ecologice a fost doar de 3,72 EUR in 2016

O analiza a vanzarilor de produse ecologice in 2020

A avea un stil de viata sanatos nu vine ca si o noutate, caci conceptul a inceput sa fie vehiculat inca de prin anii ’90 – tot atunci a inceput sa capete forma si notiunea de „hrana organica/produse organice”.

Ce presupun aceste produse organice?

In general, sunt obtinute fara utilizarea substantelor chimice, fara modificari genetice, ci doar in armonie cu natura si cu mediul inconjurator.

Acest gen de produse au inceput sa fie adoptate in Romania ca si o moda in deceniul al doilea al acestui secol, de catre cei care in anii ’90 esrau elevi sau studenti, si chiar de catre cei mai tineri de atat.

Ce ii intereseaza pe romani atunci cand cumpara produse ecologice?

In primul rand, pretul si disponibilitatea sunt doi factori importanti – in urma sondajelor, a reiesit ca:

  • 55% dintre respondenti au spus ca sunt interesati de fructe si legume bio, fara a fi afectati de pret
  • 35% au spus ca sunt dispusi sa plateasca ceva mai mult pentru fructe si legume bio

Provitor la disponibilitate,

  • 61% dintre respondenti prefera achizitionarea de produse ecologice din supermarket-uri si kypermarket-uri
  • 59% sunt de parere ca acest tip de produse poate fi gasit mai ales in piete.

Un alt aspect important il constituie certificarea ecologica: cea care ofera siguranta ca un produs indeplineste standardele unui produs organic, cele de care vorbeam ceva mai sus. 52% dintre participantii sondajelor au fost interesati de acest aspect.

Exista o cerere in continua crestere pentru produsele ecologice

In ultimul deceniu, atat consumul de alimente ecologice cat si productia acestora au urmat o linie ascendenta, insa foarte mica, daca este sa comparam cu media europeana.

In ceea ce priveste productia, respectiv agricultura ecologica, analistii spun ca se bazeaza in cea mai mare parte pe export, caci marjele de profit sunt mai mari, iar pe piata interna le lipsesc facilitatile de procesare.

Asta inseamna ca la noi, aproximativ 80% din produsele ecologice sunt importate din Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, Franta si Spania.
Cei 20% care au ramas sunt reprezentati de produse ecologice locale: oua, lapte, orez, porumb si miere.

Lasand asta la o parte, piata de produse ecologice este in crestere, urmand tendintele europene si oferind un potential de crestere semnificativ in urmatorii ani – deja marile lanturi de magazine ofera raioane special destinate produselor eco, preturi cat mai accesibile si incurajeaza consumul de astfel de alimente:

O analiza arata ca hipermarketurile si-au crescut ponderea in distributia alimentelor ecologice de la 23% in 2012 la 33% in 2018, in timp ce supermarketurile au avut un ritm de crestere mai lent de la 29% in 2012 la putin peste 30% in 2018.

Ca si concluzie, vanzarile de produse ecologice au atins in 2020 65 milioane USD, adica cu aproximativ 30% mai mult decat in anii trecuti – o rata de crestere anuala este estimata la 15-20%, sustin specialistii..

Sursa: financialintelligence.ro

Lasa un comentariu