Amendamentul 171, cel care interzicea orice utilizare a denumirilor produselor lactate pe ambalajele de produse vegetale, a fost respins.

Alternativele lactate pe baza de plante

Alternativele lactate pe baza de plante „au provoacat” lactatele conventionale

Piata alimentara europeana de produse vegetale de 3.6 miliarde de euro este o poveste de un extraordinar succes – inregistrand o crestere de aproape 50% in ultimii doi ani (2018-2020) – si o propulsie a celor trei virtuti moderne legate de sanatate, mediul inconjurator si protejarea animalelor.

O mare parte din aceasta crestere a venit din sectorul alternativelor lactate in plina dezvoltare, care a amenintat din ce in ce mai multe categorii cheie de produse lactate conventionale, cum ar fi laptele, iaurtul si branza.
Acest lucru a condus la un raspuns din partea sectorului produselor lactate, care a facut presiuni asupra factorilor de decizie ai UE pentru a impune restrictii si mai dure la termenii pe care marcile vegetale le pot folosi pentru a descrie si promova alternativele lactate.

Atunci cand, in octombrie 2020, deputatii europeni au votat in favoarea amendamentului 171, o reglementare controversata a produselor alimentare din UE, care ar fi impus restrictii draconice asupra modului in care alternativele lactate ar putea fi comercializate, perspectivele viitoare de crestere ale sectorului pareau amenintate.

Amendamentul 171 – „cenzura produselor pe baza de plante”

Pe langa extinderea restrictiilor deja existente cu privire la utilizarea termenilor legati de lactate atunci cand se descriu alimente pe baza de plante – termeni precum „lapte de ovaz” sau „branza vegana”, amendamentul 171 ar interzice si expresii precum „nu contine lapte” sau „textura cremoasa”.
A mers chiar pana in punctul in care se interzice orice utilizare a vreunei denumiri asociate produselor lactate pe ambalajele produselor vegetale sau in marketink-ul acestor produse, inclusiv modele si design-uri de ambalaje considerate a „imita” un produs lactat.

In contextul acesta, o coalitie mare de grupuri care activeaza pentru mediu, drepturile animalelor si sanatate, sustinatoare a unor marci vegetale, a lansat contraatacul.
Sustinand ca amendamentul 171 a fost echivalat cu „cenzura produselor pe baza de plante”, acestia au facut o petitie – lansata de grupul de avocati ProVeg – care a atras aproape jumatate de milion de oameni.

Unul dintre cele mai puternice argumente ale grupului a fost acela ca amendamentul 171 a contrazis direct strategiile emblematice ale UE Green Deal si Farm to Fork, ambele cerand un rol extins pentru productia de alimente pe baza de plante, ca parte a unei tranzitii ecologice.
Probabil ca a fost ultimul punct care a fortat in cele din urma o regandire si a condus la anuntul dramatic, la sfarsitul lunii mai, ca amendamentul 171 a fost respins.

Un sector re-energizat

Victoria obtinuta in urma respingerii amendamentului 171 a fost considerata de coalitia initiatoare ca fiind una „de bun simt” si „un punct critic in ceea ce priveste dietele sanatoase si durabile in Europa”.

Una dintre marcile vegetale care a sustinut petitia ProVeg, Biogran, a spus ca succesul sau va „revigora sectorul si ii va oferi o noua speranta”.

Decizia insemana ca sectorul alternativelor lactate este din nou liber sa inoveze cu incredere.
Vicepresedintele ProVeg, Jasmijn De Boo, a declarat pentru Bio Eco Actual: „AM 171 ar fi obstructionat inovatia durabila, dar din fericire toata lumea a vazut asta”. De Boo insista asupra faptului ca pe baza de plante este deja marea directie de calatorie in inovatia din industria alimentara: „Pe baza de plante se afla banii, iar inovatorii din domeniul alimentar stiu asta”.
Potrivit Mintel, alternativele lactate sunt in frunte, cu 4.662 de produse noi fara lactate lansate la nivel global numai in 2019.

Smart Protein Report

Raportul Smart Protein, finantat de UE, care a analizat piata alimentara bazata pe reclamatii din Europa in perioada 2018-2020, confirma faptul ca laptele pe baza de plante este cea mai mare categorie de produse lactate. Iaurtul pe baza de plante vine in al doilea rand, urmat de branza pe baza de plante si inghetata.

Iaurturile de baut pe baza de plante si produsele specializate in culturi vii, precum kefirul, reprezinta o cota de piata mult mai mica – desi sunt printre categoriile cu cea mai rapida crestere si depasesc performanta in canalele de specialitate.

Inovatie si creativitate

Abatele Kinney, cu sediul in Olanda, afirma ca foloseste inovatia si creativitatea pentru a „rasturna standardul” – cu alte cuvinte, facand din lactatele conventionale alternativa.
Compania spune: „In 2021, abatele Kinney’s a pariat puternic pentru produse inovatoare. Atunci cand dezvoltam produse noi, luam intotdeauna in considerare tendintele pietei si ale consumatorilor si dezvoltam produse perturbatoare care indeplinesc intotdeauna standardele noastre de gust si savoare.

Compania este specializata in iaurturi si inghetate pe baza de plante. Lansarile recente includ laptele in stil grecesc Greek Style Bio, pe baza de lapte de cocos, atingand cererea tot mai mare de optiuni de iaurt in stil grecesc vegan si noua sa gama Daily Delight (o cantitate mai mica de grasime pe liniile sale originale de iaurt de nuca de cocos, migdale si ovaz).

Pentru consumatorii etici care doresc sa treaca la alternativele lactate, cea mai atractiva combinatie este bio plus vegetal.

Marca franceza, de familie Sojade, ofera una dintre cele mai mari game de produse lactate din jur.
Produsele noi includ un desert de canepa cu aroma de nuca si un Kefir de soia cu coacaze negre.

Harvest Moon, o marca din Germania, ofera o gama larga de iaurturi, deserturi si alternative de lapte pe baza de plante produse folosind ingrediente cu sursa responsabila ca parte a „filosofiei sale centrate pe umanitate”.


Mediul inconjurator pentru alimentele pe baza de plante este un factor cheie al pietei. Consumatorii ecologici au asteptari mari din partea brand-urilor din acest domeniu. Vor arata cu degetul vanzatorii cu amanuntul care utilizeaza soia modificata genetic si vor cere detalii despre productia industriala de migdale.

Pentru consumatorii etici care doresc sa treaca la alternativele lactate, cea mai convingatoare combinatie este cea organica plus pe baza de plante.
Din fericire, exista o gama tot mai mare de alternative lactate de la companii – inclusiv marci de patrimoniu precum Provamel si Sojade, impreuna cu o multime de noi start-up-uri – care sunt pe deplin dedicate produselor organice, cu multiplele sale beneficii de mediu, sanatate si bunastare.

Aceste marci „organic forward” stabilesc acum ritmul pentru intregul sector al alternativelor lactate.

Sursa: bioecoactual.com

Lasa un comentariu